Exista tari care nu au avut istorie auto deloc, sau a fost ceva neinsemnat. Aia ce sa zica? Bulgaria, Ungaria, Portugalia (astia au produs ARO al nostru), Belgia, ca sa amintim si vestul. Chinezii au produs 3 masini inainte de '90. Pt ei istoria auto nu exista si nu dau doi bani pe masini clasice. La ei masina, in general, e cam ca la noi telefonul mobil. Foarte putina pasiune sau nostalgie legata de masini, de asta nu se sfiesc sa copieze orice, atat timp cat produce bani.
Contributia la istoria "care conteaza" auto a Europei de Est este departe de a se ridica la nivelul vestului, dar ea exista. Iar Oltcit si Dacia nu au fost copii, ci proiecte foarte serioase facute cu francezii si in acelasi timp cu ei. Aro 240 se batea cu greii in anii de lansare. Pt francezi, R12 a fost o pagina din istoria lor care nu a contat prea mult (spre deosebire de 2CV, 4L etc), insa pt noi asta a fost istoria, mai ales impreuna cu toate variantele de caroserie care si astazi uimesc (poate doar ca o ciudatenie) pe oricine cunoaste R12. Lada Niva a fost o masina robusta si un off-road adevarat care s-a produs si vandut cu succes in toata lumea pt foarte multi ani. Chiar daca "masinile poporului" prezentate de Top Gear au fost praf, nu cred ca acelasi lucru se poate spune despre modelele de clasa superioara produse de rusi. Volga M21, ZIL au fost modele calitative care astazi sunt modele dorite de colectionari. Sa mai amintim de Tatra?
Istoria auto a Europei de est a fost pusa la zid in anii 70-80. Aceasta este perioada in care cantitatea a primat in fata calitatii. Lipsa inovatiilor a dus la moartea modelelor care nu mai au azi continuitate, nu faptul ca nu ar fi fost niciodata bune.
Cred ca in general, pe oameni ii intereseaza istoria care au trait-o ei sau stramosii lor, fie ea istorie auto, sau oricare alta. Cati dintre voi stiti ceva de dinastiile chineze? Cate modele de masini produse in Australia, Malaiezia, Brazilia, India cunoasteti? Sau nici astea toate nu conteaza, si nu fac parte din istorie? Istoria auto a nu e numai Ferrari, Ford si Mercedes... Se spune ca istoria lumii e scrisa doar cei care au castigat. Hai sa nu facem si la masini la fel.