Cu respect, in domeniul asta ma pricep un pic.
In 17 decembrie 1903, Fratii Wright au lansat, intr-adevar, un aparat de zbor, "Flyer 1", dar ...
Cu cateva zeci de ani iniante, Clement Ader, unul dintre primii oameni care s-au interesat de zborul cu aparate mai grele decat aerul, a definit astfel idealul sau, pe care l-a numit "avion": un aparat de zbor care se desprinde de la sol prin propriile sale mijloace, zboara controlat, revine pe sol si asta ori de cate ori considerea utilizatorul sau ca e nevoie. Or ... "Flyer 1", construit de niste fabricanti de biciclete, nu avea roti. A fost lansat cu ajutorul unei catapulte. Sigur, a indeplinit celelalte cerinte formulate de Ader, dar nu a fost lansat fara ajutor din afara.
Traian Vuia, pe care vrei sa-l eliminam din discutie, a despus la PAris in mai 1903 (7 luni inainte de zborul lui Orville si Wilbur Wright", cererea de patent pentru "aeroplane-automobile". Brevetul i-a fost eliberat dupa o vreme, si s-a referit la avionul "Vuia 1", adica cel cu care Vuia a executat primul zbor la 18 martie 1906 la Montesson. "Vuia 1", pe care il cunoastem cu totii, este un monoplan cu aripa sus, cu elice ("Tatin") tractiva. Avionula decolat, a zburat cei 12 metri la 90-120 cm altitudine (nu discutam despre performanta, ci despre realizarea tehnica).
Deci cine a incentat avionul? Vuia, al carui aparat este conform cu definitia data de Ader, si al carui principiu este urmat de orice avion modern, sau the Brothers, al caror aparat nu e conform, si in plus este ulterior ionventiei brevetate de Vuia?
In privinta lui Vlaicu, el are niste merite, dar nu e inventatorul unui avion, ci doar un constructor meriuos, care a aplicat niste inventii in constructia unui aparat inventat, asa cum recunostea si el, de prietenul lui, Vuia.
Sigur, daca vrem sa aprofundam, discutia este mult mai ampla. Pana la Ader a mai fost de Bris, pana la Vuia si Wright au mai fost (probabil) Weisskopf, sau, poate, pana la oricare dintre ei a fost haiducul Pintea. In functie de izvoarele istorice sau traditionale, sau si in functie de parti-pris, istoria aviatiei poate fi scrisa in mai multe feluri.
Totusi, si asta o spun in deplina cunostinta de cauza, in Muzeul Aerului si Spatiului de la Le Bourget putem vedea avionul "Vuia 1", o reconstituire facuta pe baza unor piese originale, realizate de Traian Vuia. Despre "Flyer 1" doar o poza si cateva randuri ...
https://unursinoras.wordpress.com/2014/10/31/le-jour-j-1-le-bourget-2/