No.110Moskvitch 408-412 1:43 DeAgostini
Moskvitch 408 sau “Moscovita” (locuitoare a Moscovei) dupa numele de alint, a fost o masina de familie produsa intre anii 1964-1976, la o mica uzina de langa Moscova.
Infiintata in 1929 fabrica KIM – Communist Youth International (Tineretul Comunist International) era o mica fabrica subsidiara a Uzinelor GAZ. Dupa doar 10 ani s-a transformat in MZMA (Moscow Small Car Factory), pentru ca apoi in 1969 sa se redenumeasca AZLK-Lenin Communist Youth League Automobile Factory si asa i-a ramas numele pana in 2002 cand a dat faliment.
Micuta moscovita, a devenit imediat un succes, in doar 4 ani de la lansare reusind sa cucereasca nu doar URSS ci si restul tarilor europene. In anul 1968 deja peste 55% din productie era exportata, chiar si in Franta (Moskvitch Elite 1300), Finlanda, Belgia, Suedia. Deoarece mica fabrica a lui Lenin nu putea face unei astfel de cereri, s-a decis producerea unui duplicat al masinii Moskvitch 408 sub numele de Izh-408, la uzinele IZH – Izhevsk Machinebuilding Plant.
IZH nu era altceva decat o fabrica de armament, poate cea mai veche din Rusia (1807), si recunoscuta pentru producerea celebrelor arme Kalashnikov, alaturi de tunuri si rachete, motociclete. Poate de aici au aparut si zvonurile ca are tabla de tanc/merge ca racheta/trage ca tunul si alte glume din popor.
Cu un motor de 4-cilindri, 1.3 litri de 1358 cmc ce dezvolta 50 CP, Moskvitch 408 se vindea sub sloganul “Valoreaza mai mult decat costa!”. A fost prima masina ruseasca dotata cu sisteme de siguranta, cei drept aparute la o distanta de 10 ani fata de restul constructorilor auto.