No.67Oltcit Club DeAgostini 1:43
In anul 1976 apare un parteneriat putin ciudat pentru acea vremea, intre un stat comunist si o tara occidentala si astfel apare Societatea Mixta OLTCIT Citroen S.A. din Craiova, o noua uzina auto in Romania ce dorea sa construiasca exclusiv masini mici de oras.
La licitatie dintre numeroase firme precum Volkswagen, Renault a castigat Citroën. Denumirea fabricii nou infiintate OLTCIT provine de la regiunea de fabricatie “OLTenia” si “CITroën”, parteneriat ce se regaseste si in sigla auto.
In anul 1981 a fost prezentata pentru prima data masina OLTCIT, care a luat nastere dintr-un concept al uzinelor Citroen denumit Projet TA, avand la baza platforma/ sasiul modelului Peugeot 104, care mai tarziu un pic a devenit Projet VD (Version Diminuee). Projet VD a dus la desprinderea a 2 modele, Citroen LN si Citroen Visa in Franta, iar in Romania s-a continuat producerea versiunii pe Projet TA, care prevedea construirea unei masini de mic litraj, cu un motor in 2 sau 4 cilindri, eventual preluat de la modelul Citroen 2CV sau de la modelul Citroen GS si suspensie cu bari de torsiune.
Ca modele aparute au fost Oltcit Special cu un motor in 2 cilindri si apoi Oltcit Club cu motor in 4 cilindri. O masina perfecta de oras, aceasta a fost indragita in special de persoanele tinere si libertine, performantele sale fiind superioare Daciei din acea vreme. Oltcit a fost indragit si in afara fiind exportat masiv, insa sub denumirea de Citroen Axel.
Oltcit Special – echipat cu motorul de 652 cmc, preluat de la Citroen 2 CV, 34 CP si o viteza de 121.2 km/h
Oltcit Club – echipat cu un motor de 1129 cmc, preluat de la Citroen GS, CV 4 trepte, 57 CP, viteza 149 km/h
Oltcit Club 12 – motor de 1299 cmc, preluat de la Citroen GSA, CV 5 trepte, 61,5 CP, viteza 157 km/h – existand si in varianta camioneta.
Citroen s-a retras din parteneriat in 1986, iar in 1991 Oltcit a devenit societatea S.C. Automobile Craiova S.A., iar produsele fabricii au primit denumirea de Oltena. In 1994 ACSA a devenit societate separata, iar fabrica a trecut sub tutela coreeana (51 la suta dintre actiuni), infiintandu-se o societate mixta cu compania DAEWOO, denumita RODAE. In 1998 societatea si-a schimbat denumirea in S.C. DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA S.A. In anul 2007 , statul a devenit actionar majoritar al fabricii de la Craiova prin achizitionarea actiunilor detinute de DAEWOO HEAVY INDUSTRIES Korea, iar in 2008 intregul pachet de actiuni a fost vandut catre Ford of Europe, noul proprietar al fabricii devenind astfel Ford.