AutosWorld Forum
Modificari Machete, Tuning, Modelism => Modelism => Handmade => Subiect creat de: OLECO din Iulie 08, 2013, 04:19:27 p.m.
-
Macheta autobuz IKARUS IK-4 (şasiu F.A.P.)
- an [1975]
- producator IKARUS ZEMUN (Iugoslavia)
- constructor macheta (http://i.imgur.com/g4IOIlK.jpg)
(https://i.imgur.com/vTTkzxS.jpg) (https://i.imgur.com/VRC0zlM.jpg)
modelul real
(https://i.imgur.com/UnGUcZj.jpg)
(https://i.imgur.com/KhJuxkf.jpg)
(https://i.imgur.com/FIgKeMi.jpg)
Autobuzul IKARUS IK-4 a fost construit anterior cumpărării licenţelor M.A.N. din Germania. După cumpărarea licenţelor, construcţia lui IK-4 a continuat în paralel cu licenţele M.A.N., denumite mai întâi IKARUS IK-5, apoi revenind la denumirile germane.
Autobuzul IKARUS IK-4 nu este licenţă VOLVO şi nici licenţă M.A.N., cum se vehiculează pe alte forumuri.
Primele autobuze de acest tip au fost construite pe şasiu LEYLAND, cu motor LEYLAND (185CP/136kW), având codul G-100.14S BEOGRAD, apoi, pe acelaşi şasiu LEYLAND, dar cu motor VOLVO (208CP/153kW), având codul G-100.15S BEOGRAD.
A nu se uita că în timpurile acelea, LEYLAND şi VOLVO produceau împreună mai multe tipuri de autobuze şi autocare, acestea fiind similare, dar vândute sub ambele denumiri, în funcţie de cumpărător.
Caroseria autobuzului IKARUS IK-4, de tip semiportantă era proiectată în colaborare cu BERLIET, dar se construia integral la IKARUS ZEMUN - Belgrad, mai târziu fiind construită şi la AVTOMONTAŽA - Ljubljana (în actuala Slovenie).
A urmat echiparea cu cu motorul FAMOS (160CP/118kW), produs în Jugoslavia, pe acelaşi şasiu LEYLAND, având codul G-100.16 BEOGRAD, după care, în sfârşit, apare noul şasiu F.A.P., produs în Jugoslavia, la uzinele cu acelaşi nume, echipat cu acelaşi motor FAMOS (160CP/118kW), autobuzul având codul G-80.13 BEOGRAD.
După ce au fost cumpărate licenţele M.A.N., se vor importa motoarele RABA M.A.N. D2156HM6U (192CP/141kW), cu care vor fi echipate de acum şi autobuzele IK-4, pe şasiul F.A.P.. Acestea vor avea codul GP-70.ZAGREB şi GP-70.BEOGRAD.
Din acestea s-au importat şi în România.
A fost construit şi un prototip articulat pe şasiu adaptat F.A.P., având codul G3-160.16S BEOGRAD, echipat cu motorul RABA M.A.N., dar care s-a dovedit a fi nefiabil.
Autobuzele IK-4, indiferent de şasiu, LEYLAND sau F.A.P., au avut aceleaşi dimensiuni de gabarit: lungime 12400 mm; lăţime 2500 mm; înălţime 3040 mm.
Diferenţa dintre ele era la ampatament şi console, cele pe şasiu LEYLAND aveau ampatamentul 5540 mm; consola faţă 2570 mm; consola spate 3310 mm, cele pe şasiu F.A.P. aveau ampatamentul 5400 mm; consola faţă 2760 mm; consola spate 3260 mm.
sursa NET
-
poriect interesant! bafta in continuare!
-
Dar stiu ca ai timp liber sa migalesti la asa ceva, nu gluma!
Ikaursul vechi este autobuzul meu favorit. Ma tot batea gandul sa dau 100 euro pe o macheta (o scoate un singur producator, nu mai tin minte care), ca prea frumos este. Dar... am renuntat, erau prea multi bani pentru ceva non-R12.
Baga si tu niste poze cu el real si poate ai si macheta?... Sa ne clatim ochiul putin. 8)
-
Am pus la inceputul topicului.
Poze am avut foarte multe, mai ales cu interiorul, dar le-am pierdut cand am ramas in pana cu PC-ul. O sa le caut deoarece am nevoie de ele.
-
Intrebare pentru cunoscatorii modelului: primele autobuze IK-4 aduse in Bucuresti, aveau loc pentru taxator, sau nu? Eu tin minte ca nu aveau dar poate ma insel. Voi ce ziceti?
Apropo: Ce indicativ poarta varianta VOLVO? Poate gasesc pe net poze cu interiorul acestuia.
Am cautat poze dar din pacate, nu am gasit decat cea din autobuzul VOLVO si cateva din #611, unde pe partea stanga/spate, sunt 3 banchete.
-
Si daca cauti pe net poze din Iugoslavia cu IK-4 . Sa vezi daca la mama lui avea spatiul respectiv , ca doar se vrea facuta macheta dupa ceva original . Eu tin minte ca erau bagate aceste autobuze si pe rute inafara orasului si care apuca sa stea pe locul taxatorului era "belfer" - ca era scaun tapitat . ;)
-
Am gasit pe net o poza cu un model VOLVO.
(https://i.imgur.com/711zPSQ.jpg)
In singura poza cu interiorul acestui model, se observa ca exista un spatiu pentru taxator.
(https://i.imgur.com/2DMRh8G.jpg)
-
desene tehnice
vedere perete lateral usi
vedere perete lateral ferestre
vedere fata-spate
-
Am imprimat pe autocolant fetele usilor.
(https://i.imgur.com/ufsGurS.jpg)
-
Gata si bordul.
(https://i.imgur.com/Ru8qFKI.png)
-
Iata si afisul de pe geamul cabinei soferului.
(https://i.imgur.com/oSy8vAq.jpg)
-
Multumesc tuturor pentru comentarii!
-
Imi place !
Lucrezi foarte atent pe detalii si asta conteaza.
La 1:43 o sa iasa o bijuterie !
Spor!
-
Sper sa iasa si acesta.
-
A sosit timpul ca acest autobuz sa intre in faza de proiectare 3D.
Pentru inceput, forma bruta.
(https://i.imgur.com/tKIxjQ0.jpg)
(https://i.imgur.com/lc8pDOH.jpg)
-
Peretii laterali si partea din fata, au capatat contur. Totusi mai trebuie facute unele modificari.
(https://i.imgur.com/NradkdW.jpg)
(https://i.imgur.com/RBxJeDi.jpg)
Urmeaza desenarea chederelor. Desi pare o treaba usoara, sunt dificil de realizat, dar se rezolva. ;)
-
Deocamdata, la inceput de an 2020, ne ocupam de desenarea chederelor. Dupa aceea mai ajustam proportiile autobuzului.
(https://i.imgur.com/xjYOa1C.jpg)
(https://i.imgur.com/9cxTPJH.jpg)
(https://i.imgur.com/zOdCnWn.jpg)
(https://i.imgur.com/66oZy5a.jpg)
-
In cele din urma, chederele au fost desenate. Asa, la o privire fugara, cred ca arata destul de ok.
(https://i.imgur.com/SCqsTBo.jpg)
(https://i.imgur.com/nDwEgG0.jpg)
(https://i.imgur.com/HhgqY11.jpg)
-
Incepem sa facem modificarile.
Pentru inceput, lucram la partea din fata a autobuzului.
A fost coborata putin partea cu curbura de sub geamuri, astfel incat sa semene cu linia modelului real. Vreau sa ma asigur ca fiecare detaliu este analizat cu atentie.
(https://i.imgur.com/dJ7LaLw.jpg)
-
Fiecare geam a primit chederul aferent, chiar si casuta pentru afisarea numarului de traseu.
Dupa ce am transformat la scara de executie a machetei, dimensiunile reale ale capacelor de aerisire, a urmat decuparea in acoperis a locasurilor unde vor fi pozitionate.
(https://i.imgur.com/keHvyyI.jpg)
(https://i.imgur.com/MmrfYl7.jpg)
In partea din fata a machetei, au fost sapate zonele unde vor fi atasate farurile de ceata, precum si scaritele aflate sub bara de protectie.
(https://i.imgur.com/Pa76U51.jpg)
Golurile usilor au fost dimensionate corespunzator, pana la nivelul treptelor de acces.
(https://i.imgur.com/WBQVEu0.jpg)
Peretele opus a fost desenat conform schitelor primite.
(https://i.imgur.com/Re7E637.jpg)
-
S-a cam pus praful pe topic, asa ca e cazul sa trecem la treaba.
Intrasem in impas datorita lipsei de informatii, dar ajutorul (din Serbia) a venit exact cand nu mai speram.
Mai jos, o randare a modelului, dupa ce a primit cateva corecturi.
(https://i.imgur.com/kYxQ50g.jpg)
...