No.72ARO 244 1:43 DeAgostini
Dupa succesul inregistrat de predecesorul ARO M 461 printre masinile offroad, autoritatile au considerat realizarea unui vehicul carosat care sa transporte pasageri, o necesitate. Asa a aparut modelul ARO 243 care putea transporta pana la 8 pasageri. Avand la baza modelul Aro 240, 243 dispunea de o caroserie in 2 usi completa din tabla iar in partea spate de doua banchete longitudinale ce faceau sa incapa pana la 8 pasageri. Insa acest model avea un inconvenient, pasagerii din spate nu beneficiau nici de confort si nici de siguranta. Cum era firesc s-a decis constructia unui model care sa transporte mai putini pasageri dar in siguranta si astfel s-a nascut modelul ARO 244, cu o caroserie in 4 usi si 5 locuri pentru pasageri.
Prezentat oficial in 1969, el a intrat in productie dupa 3 ani. Considerat un real succes al industriei auto romanesti acest model a fost prezentat oficial cu Dacia 1100, si nu intamplator acest lucru deoarece multe din componentele sale interioare erau imprumutate de la surata Dacia.
Aro 244 a fost prevazut oficial sa intre doar in dotarea autoritatilor statului, cooperativelor si membrilor de partid ca masina de statut pentru transportul sefilor, directorilor pe teren. Poate tocmai acesta a si fost motivul pentru care a devenit repede o masina ravnita de persoanele fizice, o masina ce-ti definea statutul. Dupa aparitia motorizarii diesel in anii ’80 si rationalizarea benzinei in Romania, romanii posesori de masini trebuiau sa-si cumpere benzina pe cartela, insa posesorii de masini diesel nu aveau limita la motorina, iar aceasta era la jumatate de pret fata de benzina. Astfel modelul ARO 244 Diesel, devenea cea mai ravnita masina din tara noastra. Insa pentru a o putea cumpara, trebuia sa-ti depui banii in avans si obligatoriu sa te inscrii pentru o Dacie 1300, si doar daca ramaneau masini ARO nevandute la export si te aflai pe ambele liste ajungeai sa cumperi una. Timpul de asteptare ajunsese sa depaseasca 3 ani (mai ceva ca la un Bugatti din zilele noastre).
O alta premiera adusa de ARO 244 a fost si primul test crash al unei masini romanesti, deoarece era o reglementare obligatorie pentru masini pentru a fi vandute pe pietele americane si omologarile europene.