Ford Sierra RS Cosworth WRC [1989][Trofeu + Corgi] – 1:43Colin McRae – probabil unul dintre cei mai iubiti piloti de raliu, a strans in decursul carierei 25 de victorii in WRC dar a avut si multe evenimente din care a iesit, de fiecare data, in picioare. Nascut in august 1968, a crescut cu miros de ambreiaj incins si sunet de motoare datorita in primul rand tatalui sau, Jimmy McRae – de 5 ori castigator al British Rally Championship. Cum aschia nu sare departe de trunchi, Colin reuseste performanta de a deveni primul britanic campion WRC in 1995. In 1996 si 1997 pune din nou umarul si echipa sa de atunci, Subaru Wolrd Rally Team, castiga titlul la constructori.
Din pacate Colin ne paraseste cazand victima unui accident stupid de elicopter, pe care chiar el il pilota, chiar in apropierea casei sale. Septembrie 2007 a fost o luna neagra pentru motorsportul mondial.
Masina: sub inmatricularea D541 UVW se “ascundea” un naravas Ford Sierra RS Cosworth de Grupa A. Masina a fost alergata mai intai de Jimmy, tatal lui Colin. Va invit sa o admirati in clipurile urmatoare pilotata de senior:
http://www.youtube.com/watch?v=ZmcWUoj93YQsi
http://www.youtube.com/watch?v=Oy3BtX-HqlECu un motor de 2000cm3 dar ajutat de un turbocompresor, Sierra punea la bataie 350CP pe puntea spate, fiind o masina deloc usor de manevrat pe probele speciale ale WRC.
Lombard RAC Rally 1989 – de la extaz la agonie.
Pana la momentul raliului Lombard RAC Rally 1989, Colin alergase pe o masina de Grupa N. Din pacate puterea prea mare si lipsa franelor corespunzatoare, si chiar a unui sasiu competitiv, nu l-au ajutat sa obtina punctele dorite. A fost asadar necesara trecerea la monstrul de Grupa A, pilotat si de tatal sau. Din pacate debutul pe masina in raliul de acasa nu s-a terminat fericit, Colin a scos masina de pe traseu de 2 ori, ultima iesire insemnand si abandonul sau.
Voi incheia partea de 1:1 cu o intrebare pe care mi-o pun de ani de zile: de ce se prezinta modele din motorsport care nu au avut rezultate?! OK, am inteles, aici e vorba de Colin si de raliul englez. Dar Sierra cu acest livery si cu numarul 27 e aproape inexistenta si cu greu am gasit 2 poze din raliul respectiv cu aceasta masina, poze extrase de fapt dintr-o filmare de amator. Am mai adaugat, tot gasite cu greu, 2 poze cu Jimmy conducand de curand aceasta masina pentru show.
Este momentul sa trecem la
Macheta: ei bine, voi prezenta 2 machete, nu una. Cum Ford reprezinta partea principala a colectiei mele, si cum Sierra (sub orice forma) imi este cel mai aproape de inima, nu am rezistat si am luat ambele variante. Atat cea de la Trofeu, cat si cea de la Corgi / Vanguards. Imi este greu sa decid care imi place mai mult, si la fel de greu sa decid care respecta mai mult realitatea. De aceea voi pune pozele in paralel, pentru a se putea face o diferentiere a executiei celor 2 machete.
Macheta portughezilor de la Trofeu pare a fi mai fin executata, pare a avea detalii mai multe si mai apropiate de realitate. Totusi, Corgi a lansat aceasta superba colectie dedicata lui Colin McRae si prezentarea generala a machetei o pune, cel putin pentru mine, pe picior de egalitate.
Exterior: desi ar trebui sa aibe acelasi livery, machetele au diferente notabile la capitolul reclame sau chiar accesorii. Pentru a va usura vizionarea, retineti ca Trofeu este macheta cu antena pe acoperis. Trofeu: nu are reclamele la Pirelli pe lateralele spoilerelor fata / spate. In fata rotii spate are reclama la Ford Credit, pe cand Corgi are la Gemini. Pe aripa spate Trofeu pune reclama la Ford Motorsport, Corgi nu pune nimic. Inscriptionarea pilotului si copilotului difera notabil ca font. Oglinzile sunt total diferite.
In fata numerele de inmatriculare sunt pozitionate diferit. Daca ne uitam pe pozele reale, pozitia corecta este la Trofeu. Farurile: desi ca realizare tehnica cele de la Trofeu sunt mai “curate”, personal imi plac mai mult cele de la Corgi pentru ca modul de amplasare a nitului il face sa semene cu becul din far. Stergatoarele de la Trofeu sunt mai apropiate de realitate, desi un pic cam scurte.
In spate avem cateva probleme grave. Din pacate, din nou nu stiu care dintre machete e corecta. Stopurile sunt imense la Corgi sau prea mici la Trofeu. Daca ar fi sa ma uit la RS-ul de strada, stopurile corecte sunt la Corgi (atat ca dimensiuni cat si ca forma). Cele de la Trofeu aduc mai degraba cu stopurile de la versiunea RS sedan 4x4. Stergatorul de luneta: la Corgi exista, la Trofeu nu. Nu am poze din spate cu masina reala. Teava de esapament… Ori pe stanga, ori pe dreapta, uite-asa se joaca teava… Aici este vorba iar de o scapare grosolana a producatorului care a amplasat-o gresit. Trofeu aduce o “alinare” si pune sorturi de noroi. Intre timp am edificat problemele: vizionati va rog primul film si opriti la 0:21. Avem stopurile mari ca cele puse de Corgi, dar avem toba in dreapta, ca la Trofeu. Si nu avem stergator de parbriz…
Inca o mare problema apare la poza comparativa de sus: Corgi a facut macheta mai mare. Sau Trofeu mai mica…
Interior: la interior cei de la Trofeu cu siguranta au muncit mai mult. Centurile de siguranta sunt impecabil realizate, inclusiv prinderile pe caroserie in spate. Avem si roata de rezerva vizibila prin luneta. Iar o diferenta aici: rollcage-ul. E negru sau alb?! Daca ar fi sa ma iau dupa pozele reale, cred ca este negru. Burta este aproape inexistenta la Trofeu si onorabil reprezentata la Corgi. Rotile mi se pare mult mai bine realizate la Trofeu, atat jantele (piulite, design etc) cat si discurile de frana.
Plusuri: dupa cele scrise mai sus, singurele plusuri raman ca am in colectie 2 Sierra RS Cosworth ale regretatului Colin McRae…
Minusuri: mai scriu?!
Ca sa inchei totusi intr-o nota optimista, va mai invit sa le vedeti impreuna: