Autor Subiect: Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43  (Citit de 5682 ori)

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« : Noiembrie 15, 2019, 02:23:15 a.m. »
Vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V"
- producator K.K. LANDESBEFUGTE MASCHINENFABRIK UND WAGENBAUANSTALT JOHANN SPIERING (Austria)
- an [1872]
- constructor macheta



modelul real



prezentare

     In anul 1871, societatea engleza Harry Hubert de Mervee a obtinut o autorizatie din partea statului roman pentru a instala pe unele strazi, linii din fier pe care sa circule tramvaie cu tractiune animala.

     Primele vagoanele trase de cai pentru transportul de persoane din Bucuresti, au fost construite de Fabrica de Vagoane din Viena (K.k. landesbefugte Maschinenfabrik und Wagenbauanstalt Johann Spiering). Au avut un design special pentru capitala noastra si au fost livrate in anul 1872. Faceau parte din categoria lowry (vagoane scurte cu platforme deschise), si erau trase de un singur cal.

          "Din Bucurestii de altadata".

<< In mai 1872 s-a produs „minunea”: pe Calea Mosilor a aparut un vagon galben pe care scria „The Bukarest Tramways”, iar in interiorul caruia conducatorii si inspectorii aveau uniforme si sepci rosii. Va inchipuiti surpriza cea mare a locuitorilor: bucataresele lasau ciorba pe foc si alergau sa vaza tramvaiele. Pe drum, lumea sta uimita si cu ochii atintiti ca la ceva nemaivazut de ei. Dar poporul nu putea sa zica tramvai: zicea „Traivan”, „Trangavan”, „Trancavai”, povesteste George Potra in cartea sa „Din Bucurestii de altadata”. >>

     Cutia şi trucul vagoanelor erau din lemn, iar prinderea acestora se facea cu ajutorul unor corniere din fier. Suspensiile dispuneau de arcuri din otel. Ambele platforme erau deschise, acolo aflandu-se cate o frana de mana cu parghie. Sabotii erau din lemn, aplicandu-se cate unul la fiecare roata in partea interioara, intre osii. Luminatia vagoanelor se facea prin lampi cu petrol, aplicate in tavan, la ambele capete ale vagonului. In depou, pe timpul noptii, lampile erau scoase din vagoane.



<< Aceste vagoane dispuneau de doua randuri de banci din lemn invelite in catifea rosie, pe care stateau calatorii. De-o parte si de alta a vagoanelor se aflau cate trei ferestre din sticla, mari, cu perdele groase de dril, prinse in niste carlige care alunecau pe o sina din fier si care aveau rolul sa apere pe cei dinauntru de soare, povesteste Geoarge Potra. >>

Interiorul nu era impartit (cl. a I-a şi cl. a II-a), avand un singur compartiment.

          La plimbare pe bancheta din catifea rosie.

<<Tramvaiele au produs un fel de revolutie: pana atunci bucurestenii mersesera numai pe jos, in trasura sau in caruta, asa ca aparitia tramvaiului a fost intens dezbatuta. Cu totii vorbeau despre ele: muzicienii compuneau sansonete („Trangavanu”), poetii scriau versuri („Țaranul și Trangavanul”), iar in mahalale s-au raspandit tot soiul de legende si de fantezii despre ce li s-ar putea intampla calatorilor.
     
     Prima linie de tramvaie avea numarul 1 si a fost introdusa pe traseul Bariera Mogoșoaiei – Calea Moșilor (Bariera Mogosoaiei, strada Fantanei, Teatrul National, Sfantul Gheorghe, Hotel Atena, strada Romana, Bariera Mosilor). Pretul unui bilet pentru o statie era 15 bani stand jos și 10 in picioare. Cei care mergeau trei sau mai multe statii plateau 40 de bani pe bancheta și 30 de bani în picioare.
Intr-un vagon încapeau 20-25 de persoane. Bancile erau imbracate în catifea rosie, fiind de o rara eleganta si foarte confortabile, la ferestre existau perdele, tot din catifea rosie, dupa cum se exprima in 1873 ziaristul francez Ulysse de Marsillac, stabilit în Bucuresti: „Fara zguduituri, aluneci pe sine de fier, ceea ce este un fel de voluptate cand esti obisnuit cu scuturaturile birjei pe caldaramul nostru”. >>


         Calatorii erau pusi sa impinga tramvaiul, dar puteau fuma in voie.

<< Desi existau statii, oprirea și coborarea din tramvai se facea la comanda calatorului. Cel care voia sa se suie ii facea semn vizitiului sa opreasca „trangavanu”, iar la coborare calatorul tragea de un snur care suna un clopot fix deasupra vizitiului, care punea frana la adresa dorita de pasager. Se putea cobori oriunde. Imediat dupa Primul Razboi Mondial s-a reglementat si se putea cobori doar in statii, explica Doru Parfenie, de la Muzeul R.A.T.B. din Bucuresti. >>

<< Frumoase, frumoase, dar asta nu impiedica elegantele tramvaie cu banci invelite in catifea rosie sa deraieze destul de des, mai ales la cotituri si in locurile in panta. Motivul era simplu: sinele nu aveau santul suficient de adanc (asa cum s-au construit mai tarziu), iar vehiculele erau destul de usoare. „Sa fi vazut atunci personalul respectiv si o parte din pasageri cum mai impingeau la ele sa le puna pe linie”, scrie George Potra. >>

<< La capatul liniei se schimbau caii obositi si tot acolo vizitii luau mizilicul (o gustare) si cate o cinzeaca de tuica. Fumatul in tramvai era ceva foarte comun, dupa cum reiese din studiul „File de istorie urbana. Tramvaiul cu cai în Bucuresti”, publicat de Alexandru Lancuzov in revista „Erasmus”.
     Prin anii ’80 ai secolului al XIX-lea, Primaria capitalei a cerut interzicerea fumatului in vagoane pentru ca se primise foarte multe reclamatii.
Societatea de tramvaie a raspuns ca asa ceva este cu neputinta: „este imposibil de a opri, pentru ca lumea aicea s-a deprinsu cu aceste obiceiuri si noi nu putem sa oprim publicu sub pedepsu de a avea conductorii maltratati pe fiecare zi”. Asa ca in viitoarele tramvaie achizitionate existau locuri speciale pentru fumatori, pe platforma din fata. >>


          Greu la deal: „Cai cu coastele iesite ca niste cercuri de butoi”

     Bucurestiul avea multe urcusuri foarte grele, asa cum era si cel din strada Uranus, spre Arsenal.

<< Drumul in Bucuresti era foarte greu: noroi, deal. Trebuia sa fie cai puternici. Cand urcau pe Uranus se puneau caii cei mai puternici. Chiar si asa, se inainta greoi, desi in afara celor doi cai ce trageau tramvaiul se mai punea unul inaintas sau chiar doi, spune Doru Parfenie.>>

<< In astfel de ocazii vai de coastele bietilor cai ce pateau, iar codrisca vizitiului se rupea de multe ori de atatea impunsaturi pe spinarea calului. (…) „Hii gloaba! Dii!”, zbiera vizitiul congestionat, scotand, pentru încurajare, si cate o injuratura surugieasca, pe cand lovea nenorocitele animale cu biciul”, povesteste George Potra. >>

     La fel se intampla și pe prima linie de tramvai infiintata, cea cu numarul 1, pe strada Campineanu, in apropierea Teatrului National, dupa cum noteaza Botez: << Cai cu coastele iesite ca niste cercuri de butoi care, cate patru la ham, in racnete salbatice, sub codristi de bice, scaparand scantei din coltii potcoavelor, cu ochi speriati, cu zabale albe de spuma, cu limbile scoase, urcau din josul strazii Campineanu harabaua tramvaiului 1”. >>

     De altfel, chinurile indurate de bietii cai au reprezentat unul dintre motivele care au dus la inlocuirea tramvaiului tras de cai cu cel electric. Astfel, în 1890, pe langa vechea societate engleza de tramvaie din Bucuresti, s-a acordat si unei societati belgiano-olandeze dreptul de a infiinta patru linii de tramvaie cu cai si o linie de tramvaie electrice. Acestea din urma au ajuns pe strazile capitalei în 1894.
Totusi, tramvaiul tras de cai nu a disparut imediat. In 1906, pe cei 75 de kilometri de linii de tramvaie circulau 138 de vagoane zilnic, trase de 1.000-1.500 de cai.

          Tramvaiul era tras doar de cai, nu si de iepe

     Inceputul secolului XX a adus schimbari în lumea tramvaielor din capitala.

<< Pana în 1909 transportul în comun în Bucuresti era facut de doua societati cu capital strain. In 1909, Partidul Liberal a hotarat sa faca o societate cu capital romanesc, iar cei care aveau bani s-au unit. S-a facut o societate pe actiuni si s-au tiparit actiuni, impartite actionarilor în functie de contributia fiecaruia.
     Societatea Comunala a Tramvaielor București (S.T.B.) a existat pana la inceptul regimului comunist, cand a fost nationalizata si transformata in "Intreprinderea de Transport Bucuresti" (I.T.B.).
Tramvaiele trase de cai au continuat sa circule și dupa infiintarea S.T.B.
La S.T.B., tramvaiul cu cai mergea numai cu cai, nu cu iepe. Iar caii trebuia să fie castrati pentru ca altfel s-ar fi luat dupa iepele de la trasuri. Ca nu puteai sa-i obligi pe toti sa nu puna iapa la caruta. In timpul Primului Razboi Mondial, Bucurestiul a fost ocupat de germani, iar cei mai frumosi armasari ai Societatii de Tramvaie au fost luati de nemti și trimisi pe front. Iar pentru tramvaie „au luat cate o martoaga de la tarani”, explica Doru  Parfenie. >>


Ultimul tramvai tras de cai a fost retras din circulatie in 1929.

Sursa NET
« Ultima Modificare: Decembrie 29, 2019, 01:05:06 p.m. de OLECO »



Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #1 : Noiembrie 15, 2019, 02:35:41 a.m. »
Consider ca nu este o macheta foarte greu de realizat, dar are cateva detalii ce trebuie reproduse.

Pentru inceput, rotile au fost desenate si se afla in faza de print 3D.



« Ultima Modificare: Noiembrie 16, 2019, 08:18:52 a.m. de OLECO »

Offline ser6an

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 367
  • Entuziast
Re: Macheta vagon tramvai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #2 : Noiembrie 15, 2019, 11:13:46 a.m. »
Frumos proiect.
Si cum te cunosc, sunt convins ca nu va fi si unicul in aceasta tematica.
Mai ales ca esti familiarizat cu procesul de productie 3D.
Caii deja au fost "nascuti", am 5 omuleti pt tine, de la James Bond,
ca sa-i pui in interior, ca si calatori. Tramvaiul e patratos, deci destul de usor de facut.
Bravo. Sunt cu ochii pe tine. Si nu uita: calitate SSM !

Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #3 : Noiembrie 15, 2019, 12:17:19 p.m. »
Merci, Serban! :D

Mda, un proiect frumos, aparent usor, dar greu de redat datorita lipsei pozelor si a datelor tehnice.
Am fost ajutat de cateva persoane, care mi-au pus la dispozitie date tehnice si poze provenite chiar de la Primaria din Viena. Din cate am inteles, fabrica propriu-zisa in care s-au construit aceste vagoane, nu mai exista. Ei barem au arhive!!! Noi... pauza!!! :o

Calutii, da, sunt facuti. O sa fie distractiv cu vopsirea si accesoriile, dar trec si peste aceste aspecte! ;D

Merci pentru omuleti. Am cautat figurine pe net, dar n-am gasit ceva care sa se potriveasca epocii tramvaiului.

Calitate... sa ma multumeasca! ;)
« Ultima Modificare: Noiembrie 24, 2019, 01:14:57 p.m. de OLECO »

Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #4 : Noiembrie 15, 2019, 04:53:10 p.m. »
Sa continuam!

Dupa ce am ales profilul corect al sinelor utilizate in anii ’80 ai secolului al XIX-lea (nu difera foarte mult de cel al zilelor noastre), am trecut la desenarea si aducerea in stadiul de print 3D. Sunt executate la scara, respectand cotele reale.



Iarba si elemente de prindere au rol decorativ, dar trebuie sa recunosc ca arata minunat. :D

Rotile reale au fost atent studiate si transpuse in desen (chiar daca inca nu au primit acele nervuri). Axul am ales sa-l fac putin mai gros, evitand riscul de rupere la imprimare.

« Ultima Modificare: Noiembrie 19, 2019, 04:00:11 p.m. de OLECO »

Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #5 : Noiembrie 17, 2019, 09:53:42 a.m. »
Cadrul vagonului a inceput sa prinda contur.



S-a ales o solutie ingenioasa de prindere a elementelor de sustinere a osiilor mobile. Montarea se va face din lateral, renuntand la ideea fixarii in pini (care se puteau rupe oricand).


Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #6 : Noiembrie 18, 2019, 09:12:54 a.m. »
Profilul sinelor



Sabotii de frana incep sa fie conturati.



Peretii laterali nu sunt in forma finala, dar m-a interesat sa stiu cat de adanc pot sa sap in ei pentru pozitionarea pinilor. La fel si acoperisul.





Cusca nu este in forma finala, dar arata bine pozitionata pe talpa vagonului.







Braul are un design frumos. La imprimare se va vedea... cu lupa...  ::)

« Ultima Modificare: Noiembrie 19, 2019, 07:24:09 p.m. de OLECO »

Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #7 : Noiembrie 19, 2019, 09:18:16 p.m. »
Roata si axul sunt in varianta finala. Dupa cum se poate observa, axul are un design finut, rotunjit la capete. Nu stiu daca in anii aceia se punea accent pe design, dar eu l-am facut sa placa ochiului. Oricum nu se vede, fiind acoperit de elementele care alcatuiesc cadrul. ;D



Sabotii de frana continua sa fie redesenati pana cand vor capata forma finala.



In desen, apar montati intre osii, exact cum este si la modelul real.









Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #8 : Decembrie 22, 2019, 08:30:24 a.m. »
Acoperisul prinde contur. Va fi imprimat pe bucati si montat ulterior.



Au fost configurate podeaua, bancutele si usile.


Offline OLECO

  • Global Moderator - Membru Fondator CCMAR
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14923
  • OLECO ESTE UNIC !
Macheta vagon tramvai cu cai WIENER "Typ V" [1872] - 1/43
« Răspuns #9 : Decembrie 23, 2019, 07:49:16 a.m. »
O vedere de ansamblu a ceea ce s-a lucrat pana in prezent. Desenul nu este colorat pe componente finale, dar s-a dorit evidentierea fiecarui accesoriu.







A fost configurata "colivia" numarului de traseu.





Putina sectiune...







Se continua lucrul si in partea de jos a vagonului.